traktor-zima

Przygotowanie traktora do zimy – akumulatory i instalacja elektryczna

Zbliżająca się zima to okres ciężkiej próby dla wszystkich maszyn gospodarczych. Zwłaszcza mowa tutaj o ciągnikach rolniczych, które posiadają silniki diesla, mające z natury o wiele większe trudności przy zimowym rozruchu. Dlatego też instalacja elektryczna, rozruszniki, ale przede wszystkim akumulatory w traktorach muszą być idealnie przygotowane do zimy. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy, jak w praktyce przygotować ciągnik oraz kiedy należy wymienić jego baterie na nowe.

Kontrola stanu instalacji

Nie zawsze problemy z odpalaniem oznaczają, że musimy wymienić akumulator na nowy. Czasami problem jest prozaiczny i bez problemu rozwiążemy go samodzielnie. Jeżeli traktor słabo odpala, powinniśmy najpierw zmierzyć napięcie baterii w trakcie rozruchu. Jeżeli nie spada poniżej progu 10 V, oznacza to że problem leży gdzieś indziej. Akumulatory do ciągników mają słupki wykonane z materiału, który z czasem może ulegać utlenianiu. Tworzy się tam wtedy charakterystyczny biało-niebieski proszek, który świadczy o tym że proces już się rozpoczął. Należy wtedy odkręcić klemy, dokładnie wyczyścić słupki oraz same obejmy, do gołego metalu. Następnie nanieśmy nieco smaru, tak by do wnętrza nie było dostępu tlenu, po czym mocno skręćmy ponownie klemy. Jeśli to nie poprawi sytuacji, musimy wykluczyć problem z rozrusznikiem. Zmierzmy napięcie elektryczne na jego przyłączach w trakcie próby odpalania ciągnika. Jeśli tam będzie ono także wyższe od 10 V, oznacza to że winowajcą jest sam rozrusznik. Możemy oddać go do regeneracji lub kupić nowy.

Wymiana akumulatora

Zanim zdecydujemy się na wymianę baterii w traktorze, powinniśmy wiedzieć o kilku rzeczach. Przede wszystkim akumulatory do ciągników są bardzo wytrzymałe i trzeba naprawdę wielu lat, by doszło w nich do jakiegoś uszkodzenia. Czasami zbyt niskie napięcie przy rozruchu to efekt niedoładowania. Bateria taka odżyje po całonocnym ładowaniu jej prostownikiem. Jeśli jednak musimy robić to bardzo często, to możemy mieć problem z układem ładowania w traktorze. Sprawdźmy więc, czy przy odpalonym silniku i zapalonych światłach napięcie na akumulatorze wynosi przynajmniej 13 V. W przypadku posiadania prądnicy, podnieśmy obroty do około 1000-1200 na minutę. Jeśli nadal nie będzie ładowania, to problem nie leży w akumulatorze. Sprawdźmy też poziom elektrolitu w celach, czy jest on prawidłowy oraz czy ciecz jest przezroczysta. Zabarwienie na szaro lub brązowo świadczy o wypadnięciu masy czynnej z płyt i praktycznie dyskwalifikuje taki akumulator z dalszego użytkowania.

Nowe akumulatory do ciągników możemy w razie potrzeby zakupić w sklepach internetowych. Zostaną dostarczone przez kuriera, który odbierze również stare i zużyte baterie. W podobny sposób możemy zakupić rozruszniki, alternatory, prądnice i pozostały potrzebny sprzęt. Warto dokonać kompletnego przeglądu stanu akumulatorów oraz pozostałej części instalacji elektrycznej w ciągnikach przed nadejściem minusowych temperatur. Dzięki temu nasze traktory odpalą nawet w największy mróz.